Błotniki rowerowe stanowią często podstawowy element wyposażenia każdego jednośladu. Cenione są za naprawdę dużą skuteczność w zakresie ochrony ubrania przed zabrudzeniem, lecz również przyczyniają się do lepszego zabezpieczenia samego roweru przed uszkodzeniem. Jak się okazuje, wielu rowerzystów niestety nie wie, jak taki element powinno się wybierać. Jeśli ktoś więc chce się dowiedzieć, jak wybrać błotniki rowerowe, w pierwszej kolejności powinien zrozumieć to, jaka jest ich podstawowa cecha i od niej rozpocząć poszukiwania. A nie da się zaprzeczyć temu, że zdecydowanie najważniejszą cechą każdego błotnika rowerowego jest to, z jakiego został on wykonany materiału.
Dlaczego materiał wykonania jest tak istotną sprawą?
Przed przejściem do analizy konkretnych rozwiązań tworzyw, z których zrobiony może być błotnik rowerowy jak te modele ze sprint-rowery, najpierw należy zrozumieć to, dlaczego dany materiał jest tak istotny. Na co więc może przekładać się sposób wykonania takiego błotnika?
Najważniejszą cechą, która wynika ze stosowanego materiału do wykonania błotnika, jest oczywiście jego cena. Rowerzyści przyzwyczajeni są do tego, że sam rower, jak i poszczególne jego elementy muszą swoje kosztować, lecz mimo wszystko wielu z nich lubi na pewnych częściach oszczędzać. Warto więc wiedzieć, jakie są ceny poszczególnych rozwiązań w zakresie błotników.
Kolejną bardzo ważną sprawą jest to, jaka będzie waga błotników. Nie da się bowiem ukryć, że każde dodatkowe obciążenie wpływać będzie na prowadzenie się roweru, a także na to, ile jazda na nim kosztować będzie rowerzystę energii. Szczególnie dotyczy to rowerzystów posiadających rowery szosowe, które zbudowane są tak, aby w każdy możliwy sposób minimalizować swoją masę.
Na koniec warto się jeszcze przyjrzeć temu, jak wygląda kwestia wytrzymałości poszczególnych rozwiązań. Kupienie taniego błotnika, który zniszczy się w ciągu kilku dni, nie ma większego sensu i lepszym rozwiązaniem będzie wydanie nieco więcej pieniędzy na produkt trwalszy, który posłuży przez wiele lat.
Opis poszczególnych rozwiązań
Skoro już wiadomo, jakie są najważniejsze pożądane cechy materiałów, z których mogą być wykonane błotniki rowerowe, warto się teraz dowiedzieć, czym charakteryzują się poszczególne rozwiązania.
Nie da się ukryć, że najczęściej na rowerach znaleźć można błotniki plastikowe. Powodem w tym wypadku jest oczywiście ich bardzo niska cena, która może sięgać zaledwie kilkunastu złotych. Niestety takie modele mają liczne wady w postaci słabej trwałości, a także dość dużego odkształcania się podczas jazdy, co często niweluje ich działanie ochronne.
Znacznie lepszym rozwiązaniem pod tym kątem jest natomiast błotnik aluminiowy. Jest on bardzo sztywny, mocny i trwały. Oczywiście nieco więcej również kosztuje, lecz w dalszym ciągu jest to wydatek w zasięgu każdego rowerzysty. Olbrzymią wadą takiego błotnika jest natomiast jego waga, która dla wielu rowerzystów jest stanowczo za wysoka.
Jeśli ktoś szuka błotnika nie tylko mocnego, lecz również lekkiego, polecanym modelem będzie wersja zrobiona z kevlaru. Niestety jest to także model zdecydowanie najdroższy, który może kosztować nawet kilkaset złotych.